Categorii
Beneficiile colaborarii cu o Agentie Imobiliara

7 motive pentru a colabora cu un consultant imobiliar profesionist în achiziționarea unei proprietăți

Mai jos găsești o listă cu câteva avantaje reale pe care un consilier imobiliar profesionist ți le poate aduce în procesul de căutare

1. Economie de timp

Agentul are acces la majoritatea ofertelor din piată cât și la colaborările cu ceilalți profesioniști din piață:

 Va lucra doar cu proprietari calificați, proces care pentru tine înseamnă timp economisit datorită multitudinii ofertelor și a proprietarilor care vor să tranzacționeze “doar în anumite condiții”

2. Precalificarea anumitor oferte înainte de a face vizionarea fizică

Cunoaște toate aspectele proprietății de care tu poți să îți dai seama doar la fața locului

3. Preluarea/asistarea în procesul de negociere

De-a lungul timpului s-a dovedit că acel comision de succes plătit către agentul imobiliar a fost net inferior valorii pe care a primit-o clientul cumpărător, reușind nu doar obținerea unui preț convenabil cât și a unor clauze contractuale/ condiții de tranzacționare favorabile

4. Identificarea corectă a nevoilor tale locative

Un agent profesionist știe să îți identifice corect nevoile din punct de vedere imobiliar și eventual să îți sugereze anumite variante care până atunci nu erau în criteriile tale de căutare

5. Eviți în proporție de 100% așa numitele “țepe” pe care anumiți “constructori” încearcă să ți le întindă

6. Acces la proprietăți tip “pont”

Ai acces la anumite oportunități imobiliare care de multe ori nici nu ajung să fie promovate pe siteurile de profil

7. Reducerea costurilor de tranzacționare

Costurile ocazionate de tranzacție sunt considerabil reduse datorită facilitării contactului cu cei implicați indirect în tranzacție: notar, auditor energetic, consilier credite, echipe de amenajări interioare și design etc.

” Garantăm câștigul reciproc „

Categorii
Beneficiile colaborarii cu o Agentie Imobiliara Informatii Utile

GHIDUL VÂNZĂTORULUI DE IMOBILIARE

V-ați hotărât ca în următoarea perioadă să scoateți o proprietatea la vânzare?

Dacă răspunsul este afirmativ, în conținutul prezentului articol am pregătit un scurt ghid al vânzătorului, care include pașii pe care ar fi ideal să îi urmați înainte de listarea efectivă a proprietății.

Punerea în ordine a actelor necesare vânzării

Este foarte important ca înainte de a promova o propritate să vă asigurați că din punct de vedere juridic proprietatea este vandabilă imediat și că dețineți un Extras de Carte Funciara pentru Informare emis cât mai recent.

 Acte necesare la vânzarea proprietății
  • Actul de dobândire al proprietății care poate fi: contractul de vânzare-cumpărare, certificatul moștenitor, sentința definitivă și irevocabilă emisă de judecătorie, act de donație etc.
  • Actele de identitate ale tuturor proprietarilor;
  • Procura notarială și certificatul de căsătorie (dacă este cazul);
  • Extras de Carte Funciară care se obține de la Biroul Notarului Public;
  • Certificat energetic;
  • Certificat fiscal care atestă faptul că proprietatea nu înregistrează datorii în evidența fiscală a autorităților publice locale;
  • Adeverința eliberată de asociația de proprietari care să ateste plata cheltuielilor la zi a proprietarului;
  • Adeverință de la furnizorii de utilități care să ateste plata debitelor.

Pregătirea proprietații pentru vânzare

Igienizarea locuinței și punerea în ordine a lucrurilor personale (ex.: haine, lenjerii, prosoape sau alte obiecte personale) este esențială. Recomandăm aerisirea încăperilor înainte de primirea fiecărui vizitator pentru a crea ambianța potrivită pentru fiecare potențial cumpărător. Totodată, puteți adăuga plus-valoare proprietății reîmprospătând zugrăveala pereților, o modalitate de a crea un sapațiu mai atractiv cu o investiție minimă.

Setarea corectă a prețului

 Poziționarea corectă a prețului de la început este crucială în succesul sau eșecul vânzării proprietații. Prețul real este dat de ofertele similare care au fost tranzacționate în perioada apropiată și trebuie să faceți abstracție de emoțiile personale care ar putea influența decizia setării prețului corect.

Pentru o analiza comparativă relevantă a pieței vă recomandăm să apelați la serviciile unui consultant imobiliar profesionist care dispune de toate instrumentele necesare la care proprietarii, în general nu au acces. Un aspect foarte important este că prețul ofertelor pe care le găsiți pe portalurile imobiliare nu sunt cele la care ele sunt tranzacționate, deci trebuie sa țineți cont și de marja de negociere.

Stabilirea termenul limită

Cu cât proprietatea stă mai mult timp în piață, cu atât șansele da vânzare scad și direct proporțional și prețul. Cumpărătorul devine suspicios și se va întrebă de ce proprietatea nu s-a vândut de o perioadă mai îndelungată, suspectând inclusiv probeleme de ordin juridic.

Promovarea proprietății

Pornind de la premisa că alegeți să mergeți singur pe acest drum al listării proprietății, următorul pas este promovarea efectivă. Aici trebuie sa știți exact unde și cine sunt acei cumpărători cărora proprietatea li se potrivește. Dacă nu dețineți studii de marketing aprofundate, recomandăm să apelați la serviciile unui consilier imobiliar profesionist. Această alegere va salva bani și timp. În plus, alegerea Reprezentării Exclusive a proprietății va face cunoscută oferta ta tuturor agențiilor colaboratoare din piață.

Stabilirea modalității/modalităților de plată acceptate

Plata integrală: este modalitatea de plată ideală dacă tranzacția trebuie finalizată într-un timp cât mai scurt și în condițiile în care imobilul are modificări care ar putea împiedica clientul cumpărător să achiziționeze prin împrumut bancar.

Credit bancar: vânzarea prin credit bancar presupune parcurgerea anumitor pași până la obținerea sumei necesare, care pot dura cca. de 30 de zile calendaristice.

Calificarea cumpărătorilor si vizionările

Recomandarea noastră este de a încearca să calificați fiecare potențial cumpărător înainte de a-l primi la vizionare, altfel proprietatea va deveni un “loc de pelerinaj” pentru “turiști imobiliari”.
Încearcați să aflați dacă aceștia cunosc zona și împrejurimile, dacă au mai văzut proprietăți similare, dacă modalitatea de plata acceptată este disponibilă pentru ei, dacă eliberarea proprietății este potrivită ambelor părți etc.

Negocierea si acceptarea condițiilor de tranzacționare cele mai favorabile

Alegeți prețul cel mai convenabil și condițiile cele mai avantajoase de tranzacționare pentru dumneavoastră. Procesul de negociere este unul în mare parte psihologic, iar lipsa experienței în acest moment, poate costa foarte mulți bani.
De aceea recomandăm serviciile unui consilier imobiliar profesionist care are deja experiență în negocierea de proprietăți și plus că el va face abstracție de partea emoțială a negocierii.

Taxele vânzătorului

✓ Impozit la Stat de 3%, calculat asupra sumei care depășește pragul de 450.000 lei. Vânzările sub 450.000 lei nu sunt impozabile. De exemplu, dacă se vinde o proprietate în valoare de 550.000 lei, proprietarul datorează statului suma de: (550.000-450.000)x 3%= 100.000 * 3% = 3000 lei

✓ Extrasul de Carte Funciară – 40 lei;

✓ Contravaloarea Certificatului Energetic;

✓ Comisionul agenției;

Să vinzi o proprietate este una dintre cele mai importante decizii luate de-a lungul vieții! Bazează-te pe profesioniști!

Specialiștii Win Imobiliare îți garantează câștigul reciproc.

Categorii
Informatii Utile

Încălzirea în pardoseală – un criteriu tot mai des întâlnit în cererile cumpărătorilor de imobiliare

Astăzi, mai mult ca niciodată, confortul locuinţei, al biroului, al spaţiilor în care ne petrecem majoritatea din timp a devenit o prioritate a umanităţii. Mijloacele de asigurare a confortului termic reprezintă un aspect care nu trece neobservat în momentul achiziţiei unei proprietăţi.

Imobilele nou costruite sunt tot mai des gândite să dispună de sistemul de încălzire în pardoseală. Acesta face ca obisnuitele calorifere să fie eliminate, maximizând spațiul util al proprietății. Există și imobile vechi pentru care proprietarii optează la convertirea sistemului de distribuire a căldurii şi modificarea instalaţiei termice, pentru a beneficia de multiplele avantaje pe care le aduce încălzirea în pardoseală.

Articolul are menirea de a evidenţia câteva aspecte de natură tehnică despre subiectul încălzirii în pardoseală, informaţii utile atât cumpărătorilor de imobile, cât şi deţinătorilor de proprietăţi.

Ce reprezintă încălzirea în pardoseala şi cum funcţionează?

După cum sugearează şi numele, această modalitate de încălzire a încăperilor se bazează pe amplasarea corpurilor de încălzire imediat sub nivelul podelei. Sistemul are rolul de a distrubui uniform căldură. Acest sistem poate fi realizat atât pe baza încălzirii cu apă, cât şi pe baza energiei electrice. Elementele caracteristice ale acestei instalaţii sunt conductorii, amplasaţi pe toată suprafaţa podelei, între sapă şi materialul de acoperire.

Scurt istoric

Ideea mecanismelor de încălzire axate pe distribuirea de căldura de jos în sus, nu este nouă, îşi găseşte corespondentul încă din antichitate în ţări precum China şi Egipt. Gazele calde produse într-un focar erau distribuite prin conducte special amenajate sub pardoseala încăperilor. Tot în perioada antică, Roma denumea acest tip de sistem hipocaust. Mai aproape de zilele noastre, în secolul XX, ingineria a concentrat ideea funcţionarii acestui sistem pe circulaţia apei încălzite prin ţevile de sub podea, primul care a brevetat acest sistem fiind profesorul englez Baker. Perioada postbelică a reprezentat un moment de ascensiune al utilizării acestui sistem.

Tipuri de încălzire în pardoseală

Există două tipuri de sisteme care generează acest tip de încălzire. În primul rând, vorbim despre sistemul hidraulic. Acesta utilizează centrala termică pentru încălzirea lichidului sau se bazează pe rezervorul de apă caldă al unei instalaţii cu panouri solare, trimite mai apoi apa prin interiorul unor ţevi din polietilenă. Acestea sunt izolate pentru a împiedica pierderea de căldură. În al doilea rând, întâlnim sistemul electric bazat pe conductori electrici care funcţionează pe baza unor rezistențe electrice. Acest tip de sistem nu are nevoie de foarte mult timp pentru a produce căldură, spre deosebire de încălzirea hidraulică, însă consumul de energie electrică este mare.

Avantajele încălzirii în pardoseală
  • Distribuirea căldurii se va face uniform;
  • Are un randament mai mare față de alte sisteme deoarece se bazează pe acoperirea pardoselei;
  • Consumul este mai economic, datorită temperaturii moderate a agentului termic;
  • Lipsa caloriferelor va genera mai mult spaţiu util, disponibil pentru mobilier.
Dezavantaje încălzirii în pardoseală
  • Costurile de achiziționare și costurile de montare sunt mai ridicate;
  • Timpul pentru a ajunge la temperatura dorită în încapere este mai lung;
  • În cazul instalației bazate pe sistemul hidraulic, mobilierul va trebui pozitionat în funcție de traseul instalației pentru a nu afecta eficiența ei.

În cazul proprietarilor de imobile, considerăm util de amintit situațiile în care poate fi montat sistemul de încalzire în pardoseală. Astfel, cel mai indicat este montarea când locuința este în stadiul de construcție. A doua variantă este în momentul în care locuința trece printr-un proces de renovare mai profund, caz în care fie se sparge șapa, fie sistemul se instalează peste șapă, fiind necesară o ajustare ulterioară a tocurilor și a ușilor. Ultima situație care permite instalarea este atunci când locuința trece printr-un proces de renovare mediu, caz în care se supra-înalță ușor pardoseala cu un sistem dedicat renovărilor.

În final, concluzionăm prin a sublinia importanța pe care o joacă confortul termic într-un spațiu locativ. Proprietățile scoase la vânzare, care beneficiază de surse de căldură proprii, independente de sistemul centralizat (sistemul de termoficare), au un avantaj vizibil în căutările cumpărătorilor. În plus, adaptarea sistemului intern de distribuire a căldurii la noile tehnologii, precum instalarea sistemului de încălzire în pardoseală, sunt îmbrațișate pozitiv de noii potențiali cumpărători, care înteleg că menirea acestor sisteme este de a simplifica și de a îmbunătăți confortul spațiului locativ.

Categorii
Beneficiile colaborarii cu o Agentie Imobiliara Informatii Utile

Intabularea în contextul încheierii unei tranzacții imobiliare – informații pe care trebuie să le cunoști

Procesul de tranzacționare care vizează bunuri precum, locuințe sau terenuri, se finalizează cu înscrierea dreptului de proprietate în Cartea Funciară. Acțiunea de intabulare, nu ar trebui să fie străină persoanelor care sunt parte a unei tranzacții imobiliare. În continuarea acestui articol vă vom prezenta, câteva dintre informațiile relevante privind intabularea imobilelor și informațiile conexe acestui subiect.

Ce înseamnă intabularea?

Începem prin a expune ce înseamnă, de fapt, acțiunea de intabulare. Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 cu modificarile și completarile ulterioare stipulează în articolul 24, pct. 1, că: “Înscrierile în cartea funciară sunt: intabularea, înscrierea provizorie şi notarea”.

Conform Dicționarului explicativ al limbii române, termenul intabulare înseamnă “a înscrie definitiv un drept de proprietate sau un drept real imobiliar în Cartea Funciară”.

La nivelul României, funcționează un sistem unitar și obligatoriu de evidență tehnică, juridică, economică a tuturor imobilelor din teritoriul țării, format din cadastru și cartea funciară. Entitatile de bază ale acestui sistem sunt imobilul si proprietarul.

Care sunt drepturile reale ce pot fi înscrise în Cartea Funciară?

Prin intabulare se grevează, se restrange ori se stinge un drept real. Drepturile reale ce pot fi înscrise sunt: dreptul de proprietate, dreptul de superficie, dreptul de uzufruct, dreptul de uz, dreptul de abitaţie, dreptul de servitute, dreptul de administrare, dreptul de concesiune, dreptul de folosinţă, drepturile reale de garanţie. În urma înregistrarii uneia dintre aceste operațiuni, situația juridică actualizată a imobilului va putea fi consultată în extrasul de Carte Funciară.

Extrasul de Carte Funciară

Detaliile și informațiile referitoare la un bun imobiliar se regăsesc cuprinse în Cartea Funciară. Informațiile cuprinse sunt numele proprietarului, aspecte referitoare la imobil (locul, vecinătatea, suprafața). În funcție de scopul utilizării, pot fi obținute extrase de Carte Funciară pentru informare, pentru autentificare și extrase in extenso.

Extrasul de Carte Funciară pentru informare, nu are valoare juridică, poate fi solicitat de oricine, are caracter informativ și nu poate fi utilizat la încheierea unei tranzacții imobiliare.

Extrasul de Carte Funciară  pentru autentificare,  poate fi solicitat doar de către o persoană autorizată și stă la baza încheierii unei tranzacții imobiliare. În numele titularului, notarul public poate face solicitare scrisa care conține semnatura si sigiliul unic al notarului. În cazul în care o proprietate se află în proces de tranzacționare deschis, Cartea Funciară este blocată până la finalizarea tranzacției, timp în care nici o alta persoană nu mai poate avea acces la informații .
Extrasul de Carte Funciară in extenso  este similar celui de informare, dar spre deosebire de cel din urmă, acesta conține și informații despre istoricul proprietății și informații despre foștii proprietari.

Pot efectua vânzarea unui imobil neintabulat?

Un imobil neintabulat nu poate fi obiectul unei vânzări, în termenii legalității. Atunci când se dorește vânzarea unui imobil, transferul dreptului de proprietate presupune, în primul rând, deținerea respectivului drept de către vânzător. Lipsa intabulării echivalează cu imposibilitatea transmiterii proprietății prin vânzare, și implicit, cu imposibilitatea de a înscrie acest drept al proprietății pe numele cumpărătorului.

Dacă prima înscriere a bunului în Cartea Funciară nu s-a exercitat, proprietarul imobilului trebuie să se adreseze unei persoane autorizate în domeniu, în vederea întocmirii documentației cadastrale și înfăptuirii demersurilor pentru prima intabulare.

În situația în care se dorește achiziționarea unui imobil nou construit, dar care nu este finalizat sau este în proces de intabulare, încheierea unui antecontract de vânzare- cumpărare între părți reprezintă soluția pentru oferirea temporară a unei promisiuni de vânzare de către vânzător, cu anumite obligații ale părților.

Am achiziționat o proprietate, când este aceasta intabulată?

Ce este important de reținut este faptul că, transmiterea dreptului de proprietate, se realizează în deplinatate, odată cu momentul încheierii unui act în formă autentică și a constituirii dreptului în Cartea Funciară. Acest lucru este posibil doar dacă prima intabulare a fost realizată.

Lucrurile devin mult mai simple pentru cumpărătorii de imobile, în momentul încheierii unui act notarial de vânzare-cumpărare. Transcrierea dreptului de proprietate pe numele noului proprietar în Cartea Funciară rămâne în atribuția notarului public. Acesta este obligat să trimită cererea de înscriere a actului către Oficiul de cadastru și publicitate imobiliară de pe raza de activitate în care se găsește imobilul. Trimiterea solicitării trebuie să se realizeze în ziua autentificării actului sau cel târziu în ziua  imediat următoare.

Categorii
Beneficiile colaborarii cu o Agentie Imobiliara Informatii Utile

Ce locuință îmi permit?

România este una dintre țările europene fruntașe în statisticile referitoare la numărul proprietarilor de locuințe. Dorința arzătoare de a poseda bunurile imobile utilizate în scopul locuirii, își găsește rădăcina în istoria colectivă recentă a românilor, mai exact, în perioada comunistă, când îngrădirea unor drepturi era puternic resimțită.

Vorbim despre un comportament care intră de multe ori în contrast cu posibilitatea financiară de a susține acest “obicei” și care, din păcate, nu aduce întotdeauna independența sau bunăstare. Cum se poate ajunge în acest impas? Pe scurt, considerăm că răspunsul poate avea două componente majore: în primul rând, lipsa planificării cu meticulozitate a bugetului, în raport cu posibilitățile financiare reale ale cumpărătorilor și în al doilea rând, creionarea unui set de așteptări care nu răspund nevoilor locative reale.

În conținutul prezentului articol urmărim să surprindem acele aspecte pe care considerăm că orice cumpărător ar trebui să le aibă în vedere înaintea achiziționării unei locuințe, pentru ca decizia sa aducă satisfacție deplină.

Creionarea unei idei realiste asupra bugetului

O întrebare asupra căreia fiecare cumpărător ar trebui reflecte este “Cât îmi permit?”.  Așteptările noastre în raport cu locuința mult visată trebuie să se intersecteze cu posibilitatea financiară reală de a materializa această dorință. Analizarea detaliată a situației veniturilor existente, stabile, precum și a economiilor este esențială. Raportarea exclusivă la câștiguri viitoare, prin luarea în calcul a unor posibile bonusuri temporare, caștiguri în urma unor investiții sau vânzarea unor active, poate fi un pas riscant, atât în cazul achiziției din fonduri proprii, cât și în cazul achiziției prin împrumut bancar.

De asemenea, analiza atentă asupra opțiunilor oferite de actorii bancari, în cazul împrumuturilor necesită implicare. În cazul acesta, demersurile în relație cu banca ar fi ideal să înceapă înaintea vizionărilor presupuselor locuințe. Un element cheie aici este avansul. Luarea în considerare a unui avans mai mare poate genera în viitor mai mult confort în plata ratelor lunare. Poți găsi o serie de informații utile referitoare la creditul imobiliar într-un articol anterior, disponibil aici.

Pentru un plus de siguranță, este recomandată luarea în calcul, de la început, a cheltuielilor aferente procesului de tranzacționare (taxe notariale, plata serviciilor agenției imobiliare, etc.) și a unui fond de rezervă pentru eventuale modificări sau reparații în noua locuință.

Raportul așteptări-nevoi reale

Fiecare moment al vieții vine la pachet cu o serie de factori care influențează filtrele personale în  alegerea unei locuințe. Așteptările locative ale cumpărătorului se recomandă a fi conturate pe baza unor nevoi stabilite în baza etapei vieții în care se găsește. Achiziționarea unei locuințe prea mari sau prea mici, într-o anumită zonă, în detrimentul alteia, cu o anumită compartimentare, etc. influențează major costurile achiziției.  Pentru un cuplu la început de drum cerințele imobiliare vor fi diferite față de cele ale unei familii cu copii sau față de cerințele unui cuplu care dorește să se retragă pentru pensionare într-un apartament mai ușor de întreținut, poate mai accesibil ca dispunere, etaj sau zonă.

Pentru a păstra un echilibru și pentru a avea certitudinea alegerii corecte în stabilirea bugetului pentru locuință, se recomandă luarea în calcul a numarului de persoane care trebuie sa locuiască în acel spațiu. Acesta ar trebui să fie îndeajuns și în cazul în care planurile de viitor includ apariția copiilor sau a altor persoane. Astfel, în funcție de etapa vieții este indicat ca decizia să cadă asupra acelei suprafețe utile care să satisfacă atât nevoia locativă imediată, cât și nevoile locative care pot să apară într-o perspectivă legată de viitorul apropiat.

Se poate ca în minte să vă fi stârnit următoarea întrebare: Ce se întamplă atunci când nevoia imobiliară depășește posibilitățile financiare?

Alegerea unei locuințe noi și planificarea calculelor bugetului de achiziție este recomandat să țină cont de mai mulți factori care trebuie prioritizați. Cu toții ne dorim situații ideale, însă ne putem regăsi în postura de a viziona o proprietate care sa ne satisface anumite nevoi, de exemplu, legate de suprafață și compartimentare, dar care, nu le îndeplinește pe cele legate de etaj, zonă și poziționare.

În aceste situații, în cazul cumpărătorilor, crearea unui set de așteptări inițiale poate influența procesul decizional. Acesta este momentul în care rolul specialistului, al consultantului imobiliar este esențial. Serviciile acestuia pot ajuta semnificativ în această direcție, prin poziția obiectivă pe care o oferă în evidențiarea unor avantaje și dezavantaje ale locuinței, precum și în procesul de negociere a prețului proprietății, astfel încât să se apropie cât mai mult de bugetul stabilit inițial.

Categorii
Informatii Utile

CREDITUL IMOBILIAR- TOT CE TREBUIE SĂ ŞTIŢI DESPRE ACESTA

Ce este creditul imobiliar?

Acesta este un împrumut destinat achiziţionării, construirii sau modernizării unei locuinţe. Caracteristică acestuia este faptul că obiectul ipotecii poate fi şi alt imobil decât cel ce face obiectul investiţiei.

Diferenţa dintre creditul imobiliar şi cel ipotecar

Creditul imobiliar

Acesta poate fi considerat avantajos în momentul în care aveţi deja o locuinţă şi mai doriţi să cumpăraţi una, dar nu dispuneţi de fonduri suficiente pentru avans.

Dezavantajul major al acestuia este faptul că dobânda ar putea fi modificată în funcţie de condiţiile din piaţa financiară.

Creditul ipotecar

Flexibilitatea este un avantaj major constituit de acest tip de credit dat fiind faptul că se acceptă venituri din diferite surse cum ar fi: salarii, pensii, diurne, chirii, etc. şi este destinat cu precădere tinerilor care doresc să-şi construiască sau să îşi achiziţioneze o locuinţă.

Dezavantajul pe care îl constituie este faptul că este cel mai scump dintre creditele de pe piaţa bancară şi au o durată foarte lungă de achitare.

Condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a accesa un credit imobiliar:

  • Să realizaţi venituri (salariale, din pensii sau alte tipuri) care să prezinte un caracter permanent
  • Să aveţi un contract de muncă încheiat pe o perioadă nedeterminată
  • În cazul în care aţi avut un credit anterior sau în prezent aveţi încă unul, să nu fi întârziat sau restante cu plata sumelor datorate
  • Să aveţi vârsta minimă de 18 şi de maxim 65 de ani la sfârşitul perioadei de creditare.

În general nu există un plafon minim al venitului pentru a putea accesa un credit imobiliar, deşi venitul dumneavoastră influenţează în mod direct suma împrumutată şi implicit rata lunară pe care o veţi plăti.

Creditul imobiliar se poate achita înainte de scadenta finală, această operaţiune se numeşte rambursare anticipată, aceasta se poate face oricând indiferent de tipul creditului. În cazul în care achitarea creditului nu mai este posibilă, banca va încerca să soluţioneze problema pe cale amiabilă

Categorii
Beneficiile colaborarii cu o Agentie Imobiliara Informatii Utile

PREŢUL ŞI NEGOCIEREA- NOŢIUNI CARE TREBUIE CUNOSCUTE

Cele mai importante lucruri în procesul de tranzacţionare ale unui imobil sunt PREŢUL, MODALITATEA DE PLATĂ ŞI NEGOCIEREA.

Aceste spectre pot pune în dificultate atât cumpărătorul cât şi vânzătorul, de aceea specialiştii în domeniu vin în ajutorul şi suportul nostru cu sfaturi .

Modalităţi de plată prin care se poate achiziţiona o proprietate imobiliară:

  • Cele mai des întâlnite metode de plată actuale pe piaţa imobiliară din România sunt: plata integrală şi creditul ipotecar.
    • Plata integrală este metoda prin care se beneficiază de suma de bani întreagă şi care se înmânează vânzătorului la notar în momentul semnării contractului de vânzare cumpărare. Dacă plata se va face prin virament bancar singura diferenţa este că proprietarul îţi va primi banii cu câteva zile întârziere din cauza procedurile bancare.
    • Plată prin creditul Noua sau Prima Casă are ca avantaj major faţă de un credit ipotecar obişnuit constă în faptul că avansul minim este de numai 5%, iar statul preia o parte din riscul bancar. La acest tip de credit nivelul dobânzii este limitat iar creditarea se face doar în lei.
    • Creditul ipotecar clasic a avut un interes major în ultima perioadă deoarece creditarea este în euro, iar costurile de creditare pentru un credit ipotecar în euro sunt semnificativ mai reduse. Toate aceste aspecte au ca rezultat o rata mai mică şi o sumă de rambursat inferioară decât în cazul creditului garantat de stat. Dezavantajul acestuia este avansul minim solicitat este de 25% din valoarea proprietăţii imobiliare achiziţionate.
    • Plata în rate poate fi situaţia în care vânzătorul fie el persoană fizică sau juridică accepta această modalitate de plată. Prin această metodă pot fi evitate unele comisioane şi dobânzi.
    • O metodă mai puţin cunoscută poate fi şi aceea de: rent-to-buy. Această metodă presupune o perioadă iniţială de închiriere cu limită de 1-2 ani, după care chiriaşul devine cumpărător, iar chiriile lunare deja plătite vor constitui avansul pentru cumpărarea imobilului respectiv.

Care este cea mai bună modalitate de transmitere a unei oferte: scrisă sau verbală?

Unii cumpărători îşi prezintă oferta verbal la câteva minute după ce vizitează proprietatea dorită. Aceasta modalitate este total neprofesională, pentru că s-ar putea ca vânzătorul să reacţioneze într-un sens negativ.

Specialiştii noştri vă îndrumă să prezentaţi vânzătorului o ofertă elaborată, completă şi corectă, după ce aţi vizitat apartamentul. Dacă totuşi nu reuşiţi să transmiteţi o ofertă, nu ezitaţi să vă consultaţi cu agentul dumneavoastră imobiliar.

Oferta verbală are ca avantaj major faptul că aceasta poate fi dezbătută de cele două părţi chiar în momentul prezentării. Totuşi pe de altă parte, timpul vânzătorului la reacţie este limitat, iar răspunsul acestuia poate veni în defavoarea dumneavoastră.

Oferta scrisă este o variantă profesională, astfel vânzătorul va trage o concluzie care poate să îţi fie favorabilă şi da o notă de seriozitate, intenţie reală de cumpărare şi siguranţă.

Negocierea preţului

Statistica realizată ne confirmă faptul că un agent imobiliar poate negocia preţul în medie cu 5% până la 10% faţă de preţul solicitat. Agentul imobiliar va negocia pentru tine şi vei ajunge astfel la cel mai bun preţ posibil.

Documentele necesare înainte de a semna contractul de vânzare-cumpărare:

  • Actul de proprietate asupra imobilului care poate fi: contractul de vânzare cumpărare, certificat de moştenitor, contract de donaţie, sentinţa civilă definitivă şi irevocabilă, etc.
  • Extrasul de carte funciară care se obţine de la Oficiul de Carte Funciară din cadrul ANCPI valabil 10 zile. Acesta document certifica datele de identificare ale unei proprietăţi precum şi situaţia juridică (dacă există ipoteci, interdicţii de înstrăinare, etc.)
  • Certificatul fiscal care certifica faptul că vânzătorul nu are datorii în legătură cu apartamentul vândut. Acest document se eliberează de Administraţia Financiară.
  • Adeverinţa de la asociaţia de proprietari document care atestă că proprietarul este la zi cu plata cheltuielilor de întreţinere
  • Certificatul energetic arata performanta energetică a clădirii
  • Declaraţie de la primărie care specifică că imobilul nu este revendicat.
  • Actele de identitate ale vânzătorilor.

În aceste momente este important să ai alături un agent imobiliar care să te îndrume în toate etapele, dar şi în procesul de tranzacţionare.

Categorii
Informatii Utile

CHIRIE VS. RATĂ

Potrivit specialiştilor, 84% dintre români consideră că este mai rentabil să îşi achiziţioneze o locuinţă decât să stea în chirie. Principalul motiv pentru care romanii îşi doresc achiziţionarea unei locuinţe, este faptul că în cele mai multe cazuri rata pe care o plătesc la banca este mai mică decât chiria, această cifră fiind mult peste media europeană.

Cea mai des întâlnită întrebare pe care orice persoană şi-o adresează la un moment dat este: plata unei chirii sau achiziţia unei proprietăţi prin credit bancar? De multe ori răspunsul nu este acelaşi, acesta diferă în funcţie de evoluţia economiei, dar şi a pieţei imobiliare.

În cele ce urmează vom prezenta câteva dintre avantajele şi dezavantajele chiriei dar şi a achiziţionării unei locuinţe prin credit.

ACHIZIŢIONAREA UNEI LOCUINŢE PRIN CREDIT BANCAR:

Avantaje:

  • Investiţi banii pe care ia-ţi plăti în fiecare lună pe chirie, în propria locuinţă.
  • Stabilitate. Nu trebuie să vă mutaţi dacă sunt neînţelegeri cu proprietarul sau dacă acesta doreşte să îşi vândă locuinţa.
  • Locuinţa proprie se poate amenaja după bunul plac.

Dezavantajele sunt mult mai puţine faţă de avantaje, dar totuşi trebuie luate în calcul:

  • Achiziţionarea atrage după sine şi unele nesiguranţe şi întrebări precum: aţi achiziţionat cea mai bună proprietate? Nu aţi exagerat cu suma împrumutată sau dacă aţi făcut cea mai bună alegere?
  • În afară de preţul efectiv al locuinţei trebuie să ştiţi că există şi alte costuri precum: taxele notariale, comisionul bancar sau comisionul agenţiei imobiliare.
  • Cheltuielile atrase de achiziţionarea unei locuinţe: rata bancară lunară, impozitul pe locuinţa şi asigurarea obligatorie a locuinţei dar şi finisajele şi dotările noii locuinţe, cheltuielile de reparaţii şi întreţinere vor veni în cheltuiala dumneavoastră.

CHIRIE

Avantaje:

  • posibilitatea de a schimba chiria oricând doriți.
  • puteți împărţi costurile chiriei cu alţi colegi/prieteni, astfel vă ajuta să economisiţi o parte din suma alocată chiriei.
  • problemele locuinţei sunt responsabilitatea proprietarului exceptând stricăciunile realizate de chiriaşi.

Dezavantaje:

  • Lipsa stabilităţii.
  • Nu puteți face modificările pe care vi le doriți, locuinţa fiind deja amenajata după gustul proprietarilor.
  • Banii cheltuiţi pe chirie sunt „pierduţi” astfel gândirea multor persoane merge înspre faptul că, după un efort financiar de achitare a unei rate de câţiva ani pot rămâne cu locuinţa.
  • Mulţi proprietari de locuinţe nu accepta animale de companie.

Pentru majoritatea persoanelor statul în chirie poate fi mai avantajos mai ales pe termen scurt. Motivele pentru care chiria este mai avantajoasă pentru dumneavoastră:

  • Sunteţi la începutul carierei profesionale, astfel stabilitatea din punct de vedere financiar nu este una sigură.
  • Nu sunteţi pregătit să faceţi un credit pe termen lung.
  • Nu excludeţi posibilitatea relocării într-un alt judeţ.

Categorii
Informatii Utile

CASĂ PE UN SINGUR NIVEL SAU CU ETAJ?

Cea mai des întâlnită întrebare, atunci când un potenţial client este în căutare de o casă, este aceasta: casă pe un singur nivel sau casă cu etaj? Care ar fi cea mai potrivită alegere din punct de vedere al suprafeţei utile, dar şi al cheltuielilor de întreţinere?

Iată câteva avantaje şi dezavantaje pentru fiecare:

CASA PE UN SINGUR NIVEL

AVANTAJE

Avantajul major al acestora este faptul că asigură siguranţa copiilor şi persoanelor vârstnice, dar şi persoanelor cu dizabilităţi deoarece acestea nu au scări interioare.

În construirea unei astfel de case se face economie, deoarece spaţiul este utilizat eficient.

Acestea se pot construi în zone cu restricţii privind regimul de înălţime.

Casa fără etaj este o variantă mai puţin costisitoare în comparaţie cu cea dispusă pe mai multe niveluri, dar şi mai simplu de întreţinut.

DEZAVANTAJE

Dacă alegi să construieşti o casă pe un singur nivel într-o zonă cu privelişte, este posibil să pierzi o parte din privelişte, neavând un nivel superior.

Dacă izolaţia casei nu este realizată cu atenţie, temperaturile joase pot fi resimţite în locuinţă.

Dacă fundaţia a fost proiectată pentru o casă pe un singur nivel, şi la un moment dat doriți să o extindeți, s-ar putea să existe unele probleme legate de aceasta.

Suprafaţa construită la casa pe un singur nivel este considerabil mai mare decât la cea cu mai multe niveluri, deoarece toate camerele sunt amplasate pe un singur nivel. Dacă nu beneficiaţi de o suprafaţă generoasă la curte, cel mai bine ar fii să optaţi pentru locuinţe cu mai multe niveluri.

CASA CU ETAJ

AVANTAJE

Preţul pe metrul pătrat este unul mai mic decât la casele pe un singur nivel deoarece costurile de excavare, realizarea fundaţiei sau costurile pentru realizarea acoperişului sunt mai reduse.

Faţă de proprietăţile pe un singur nivel unde priveliştea este de cele mai multe ori obturată, acestea beneficiază de privelişte amplă de la etajele superioare asupra zonei.

Un rezultat al amplasării unei case pe mai multe niveluri este acela că se beneficiază de lumină naturală din abundenţă.

Amprenta la sol fiind una mai mică decât în cazul caselor pe un singur nivel, beneficiază de mai mult teren liber.

DEZAVANTAJE

Cel mai important dezavantaj în ceea ce priveşte astfel de construcţii sunt costuri ridicate pentru construirea planşeului dintre nivele, dar şi a scărilor.

Accesul persoanelor cu dizabilităţi la nivelul superior este dificil de realizat.

În cazul familiilor cu copii mici, o mare importanţă ar trebuie acordată scărilor, unde trebuie montate protecţii pentru a-i împiedica să coboare sau să urce scările singuri.

Nu pot fi realizate dacă regimul de înălțime din zona nu permite construcţii cu mai multe niveluri.

Categorii
Informatii Utile

CONCEPTUL SMART HOME

Smart home sau casa inteligentă reprezintă o locuinţă a cărei sisteme sunt legate la internet şi pe care proprietarul le poate controla de la distanţă prin intermediul aplicaţiilor specifice.

CE SISTEME SE POT INCLUDE ÎN ACEST CONCEPT?

  • Încălzirea şi apa caldă din locuinţă
  • Iluminatul casnic
  • Sisteme de ventilaţie
  • Sisteme de pază, acces, fum etc
  • Sistem de irigare a gazonului
  • Sistemele audio şi video
  • Electrocasnicele

AVANTAJE

Deoarece are numeroase funcţii pe care le poate îndeplini autonom, o casă inteligentă este capabilă să aducă un nivel de confort care nu poate fi atins într-o casă de tip tradiţional.

Acest tip de locuinţe aduc o economie substanţială, atât în ceea ce priveşte timpul (poate regla temperatura, să îţi deschidă poartă sau chiar să vă facă cafeaua dimineaţa), dar şi financiar, fiind proiectate pentru un consum minim de energie (sistemele funcţionează atât cât este necesar, fără pierderi).

DEZAVANTAJE

Cel mai mare dezavantaj al acestor tip de sisteme este costul de implementare. O casă inteligentă nu se poate face în regie proprie, fiind necesară apelarea la o firmă specializată.

Toate componentele legate la sistemul smart home comunică prin Wi-fi, de aceea este necesar să acordaţi o mare atenţie securizării datelor.

Pe de altă parte, lipsa conexiunii wi-fi sau a alimentarii electrice transformă sistemul în unul nefuncţional.

COMUNICAREA DINTRE CASA INTELIGENTĂ ŞI PROPRIETAR

Administrarea unei case inteligente este simplă şi se poate realiza prin internet pe un smartphone sau printr-o interfaţa de administrare web.

Între aplicaţia de pe telefon şi articolele conectate la sistem este o comunicare continuă, spre exemplu puteţi alfa în timp real care este temperatura din locuinţa.

Componentele sunt interconectate între ele şi implicit cu aplicaţia de pe telefonul mobil.

De exemplu: o cameră de supraveghere care detectează mişcare poate alerta serviciul de pază sau detectorul de fum poate alerta pompierii. Un alt exemplu ar fii: declanşarea alarmei de trezire de pe telefon poate determina tragerea jaluzelelor sau prepararea cafelei.

DISPOZITIVELE INTELIGENTE

Aici există mai multe categorii care pot ridica nivelul de confort. Se pot alege sisteme inteligente de supraveghere şi siguranţă, de confort, iluminat sau divertisment.

Pentru sporirea nivelului de confort se pot implementa sisteme antiefracţie, anti-inundaţie sau anti-incendiu.

Sistemele inteligente de iluminat vă permit să economisiţi bani la energia electrică, mai precis să stabileşti intensitatea, culoarea sau temperatura luminii, bineînţeles acestea sunt valabile dacă sistemul este prevăzut cu becuri sau benzi LED, becuri cu senzori şi corpuri de iluminat inteligente.

Categorii
Informatii Utile

DICȚIONAR IMOBILIAR

AVANS = suma de bani platita anticipat in contul unor servicii/ bunuri

ANTECONTRACT = un contract în care ambele părţi, denumite promitent-vânzător şi promitent-cumpărător, se obligă să încheie în viitor, la preţul stabilit, contractul de vânzare-cumpărare, având ca obiect bunul ce face obiectul înţelegerii.

AUTORIZAȚIE DE CONSTRUIRE = actul de autoritate al administraţiei publice locale pe baza căruia se asigură aplicarea măsurilor prevăzute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea şi funcţionarea construcţiilor. 

CONFORT = totalitatea conditiilor materiale care asigura o existenta placuta, comoda si igienica. Confortul unei locuinte este legat in principal de suprafata acesteia.

CONTRACT DE VÂNZARE-CUMPĂRARE = este un contract prin care una din parti( vanzatorul) transfera proprietatea asupra celeilalte parti(cumparatorul) care se obliga in schimb sa plateasca vanzatorului pretul bunului vandut.

CADASTRU = totalitatea lucrarilor tehnice pentru stabilirea precisa a suprafetelor funciare, cu toate caracteristicile lor

CERTIFICAT DE ATESTARE FISCALĂ = act administrativ fiscal emis de organul fiscal competent, la solicitarea contribuabilului, care cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii, denumită lună de referinţă

CONCESIUNE = conventie prin care o persoana( fizica sau juridica) dobandeste dreptul de a exploata anumite servicii sau bunuri

CESIUNE = transmiterea de catre o persoana altei persoane a unui drept de creanta cu titlu oneros in temeiul unui contract

CARTEA FUNCIARA (CF) = este un registru public din Romania care cuprinde evidenta juridica integrala si exacata a imobilelor proprietatea persoanelor fizice si juridice din aceeasi localitate

CASĂ ÎN CALCAN = zidul sau peretele exterior din spatele unei case, fara deschideri, care de obicei este acoperit cu peretele cladirii vecine sau la limita cu acesta

COEFICIENTUL DE UTILIZARE AL TERENULUI (CUT) = raportul dintre suprafaţa construită desfăşurată (suprafaţa desfăşurată a tuturor planşeelor) şi suprafaţa parcelei.

CERTIFICAT ENERGETIC = pentru un apartament sau clădire se prezintă drept un document scris care certifică performanța energetică a locuinței, detaliindu-se principalele caracteristici termice și energetice ale construcției și instalațiilor aferente acesteia, rezultate din analiza termică și energetică.

CERTIFICAT DE URBANISM = este un document esențial, care, alături de autorizația de construire, permite construcția sau reabilitarea unei construcții în condiții de legalitate. În absența certificatului de urbanism, nu poți obține autorizația de construcție.

DUPLEX = constructie impartita in doua parti simetrice si care asigura spatiul necesar de locuit pentru doua familii. Cele doua locuinte sunt separate de un zid comun, dar si usile instalatiile si contorizarea sunt separate

DEMISOL ( D ) = nivel construit al clădirii având pardoseala situată sub nivelul terenului (carosabilului) înconjurător cu maximum jumătate din înălţimea liberă a acestuia şi prevăzut cu ferestre în pereţii de închidere perimetrală.

DESTINAȚIA TERENURILOR = modul de utilizare a acestora, conform funcţiunii prevăzute în reglementările cuprinse în planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, aprobate conform legii

IPOTECĂ = a da in garantie la contractarea unui imprumut printr-un act legal incheiat in fata autoritatilor judiciare

INDICI URBANISTICI = instrumente urbanistice specifice de lucru pentru controlul proiectării şi al dezvoltării durabile a zonelor urbane

INTRAVILANUL LOCALITĂȚII = teritoriul care constituie o localitate se determină prin Planul Urbanistic General (PUG) şi cuprinde ansamblul terenurilor de orice fel, cu/fără construcţii, organizate şi delimitate ca trupuri independente, plantate, aflate permanent sub ape, aflate în circuitul agricol sau având o alta destinaţie, înăuntrul căruia este permisă realizarea de construcţii, în condiţiile legii.

LOCUINȚĂ UNIFAMILIALĂ = constructie dedicata necesitatilor unei singure familii

LOCUINȚĂ INDIVIDUALĂ = unitate funcţională, formată din una sau mai multe camere de locuit, situate la acelaşi nivel al clădirii sau la niveluri diferite, cu dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, având acces direct şi intrare separată, destinate exclusiv ei, şi care a fost construită sau transformată în scopul de a fi folosită de o singură gospodărie, pentru satisfacerea cerinţelor de locuit. De regulă, locuinţa individuală dispune de o parcelă proprie.

LOCUINȚE COLECTIVE = grup de locuinţe, amplasat pe o singură parcelă şi situat în una sau mai multe construcţii, având de regulă acces comun şi und există atât proprietăţi comune cât şi proprietăţi individuale

NUMĂRUL CADASTRAL al fiecarui apartament va fi un numar fractionat, al carui numarator va fi numarul cadastral al bunului imobil(bloc), iar numitorul va fi, dupa caz, numarul etajului sau al apartamentului

NIVEL RETRAS = nivel ale cărui limite exterioare, în proiecţia orizontală, sunt retrase faţă de cele ale nivelului inferior

PROPRIETATE COMUNĂ PE COTE-PARȚI(coproprietate) = se intelege cota de proprietate care ii revine fiecarui apartament proprietate individuala, din proprietatea comuna (casa scarii, casa liftului etc.) si este inscrisa in titlul de proprietate. Suprafata construita a unui apartament include si acesta cota-parte.

PROCENTUL DE OCUPARE AL TERENULUI (POT) = raportul dintre suprafaţa construită (amprenta la sol a clădirii) şi suprafaţa parcelei.

PARCELĂ = suprafaţa de teren ale cărei limite sunt sau nu materializate pe teren, proprietatea unuia sau mai multor proprietari, aparţinând domeniului public sau privat, şi care are un număr cadastral ce se înscrie în registrul de publicitate funciară

PLANUL URBANISTIC ZONAL ( PUZ) = are caracter de reglementare specificã detaliatã şi asigurã corelarea dezvoltãrii urbanistice complexe cu prevederile Planului urbanistic general a unei zone delimitate din teritoriul localitãţii. Planul urbanistic zonal cuprinde reglementãri asupra zonei referitoare la: organizarea retelei stradale, organizarea arhitectural-urbanistica in functie de caracteristicile structurii urbane, modul de utilizare a terenurilor, dezvoltarea infrastructurii edilitare, statutul juridic si circulatia terenurilor, protejarea monumentelor istorice

Elaborarea PUZ-ului este OBLIGATORIE in cazul: zonelor centrale ale localitatilor, zonelor protejate si de protectie a monumentelor, complexelor de odihna si agrement, a parcurilor industriale sau a altor zone stabilite de autoritatile publice locale din localitati

PLANUL URBANISTIC DE DETALIU( PUD) = are exclusiv caracter de reglementare specifica, prin care se asigurã condiţiile de amplasare, dimensionare, conformare şi servire edilitarã a unuia sau mai multor obiective pe una sau mai multe parcele adiacente, pe unul sau mai multe amplasamente, în corelare cu vecinãtãţile immediate

PUD cuprinde reglementari cu privire la: asigurarea accesibilitatii si racordarea la retelele edilitare, permisivitatile si constrangerile urbanistice privind volumele construite si amenajarile, relatiile functionale si estetice cu vecinatatile, regimul juridic si circulatia terenurilor si constructiilor.

PLANUL URBANISTIC GENERAL (PUG) = este un proiect care face parte din programul de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare a localităţilor. PUG-urile cuprind analiza, reglementările şi Regulamentul Local de Urbanism pentru întreg teritoriul administrativ al unităţii de bază, atât din intravilan, cât şi din extravilan.

Reglementarile pe care le include PUG-ul: stabilirea si delimitarea teritoriului in relatie cu teritoriul administrativ al localitatii, stabilirea modului de utilizare a terenurilor din intravilan, zonificarea functionala, corelata cu organizarea retelei de circulatie, delimitarea zonelor afectate de servituti publice, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare, stabilirea zonelor istorice protejate si protectia monumentelor istorice, formele de proprietate si circulatia juridica a terenurilor, precizarea conditiilor de amplasare si conformare a volumelor construite, amenajate si plantate.

RANDAMENT = raportul chiriei brute anuale ca procent din pretul de achizitie

RECEPȚIA LUCRĂRILOR = reprezinta o componenta a sistemului calitatii in constructii si este actul prin care se certifica finalizarea lucrarilor executate in conformitate cu prevederile proiectului tehnic si cu detaliile de executie

REGIMUL DE ÎNALȚIME = este direct proporţional cu distanţa fată de construcţiile alăturate. Autorizarea executării construcțiilor se face cu respectarea înălțimii medii a clădirilor învecinate și a caracterului zonei, fără ca diferența de înălțime să depășească cu mai mult de două niveluri clădirile imediat învecinate

SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ DESFĂȘURATĂ (SCD) = suma suprafeţelor desfăşurate a tuturor planşeelor. Nu se iau în calculul suprafeţei construite desfăşurate: suprafaţa subsolurilor cu înălţimea liberă de până la 1,80 m, suprafaţa subsolurilor cu destinaţie strictă pentru gararea autovehiculelor, spaţiile tehnice sau spaţiile destinate protecţiei civile, suprafaţa balcoanelor, logiilor, teraselor deschise şi neacoperite, teraselor şi copertinelor necirculabile, precum şi a podurilor neamenajabile, aleile de acces pietonal/carosabil din incintă, scările exterioare, trotuarele de protecţie

SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ (SC) = este suma suprafetelor utile ale incaperilor, logiilor, balcoanelor, precum si a cotei-parti din suprafetele partilor comune ale cladirilor (spalatorii, uscatorii, casa scarii, inclusiv anexele pentru colectarea, depozitarea si evacuarea deseurilor menajere, casa liftului etc.), la care se adauga suprafata aferenta peretilor interiori si exteriori ai locuintei; in cazul incalzirii cu combustibil solid, se adauga suprafata aferenta sobelor si cazanelor de baie. Nu sunt cuprinse suprafatele aferente boxelor de la subsol si ale garajelor care pot fi prevazute distinct.

SUPRAFAȚA UTILĂ = este suprafata desfasurata, mai putin suprafata aferenta peretilor. Suprafata utila a locuintei este suma tuturor suprafetelor utile ale incaperilor. Ea cuprinde: camera de zi, dormitoarele, baile, dusul, bucatariile, spatiile de depozitare si de circulatie din interiorul locuintei.

SUPRAFAȚA DESFĂȘURATĂ A UNEI CASE = este suma suprafetelor construite pentru toate nivelurile. Daca imobilul are numai parter, atunci suprafata desfasurata este suprafata amprentei la sol a constructiei. In cazul imobilelor cu mai multe niveluri, suprafata desfasurata este chiar suprafata construita

UNITATEA TERITORIALĂ DE REFERINȚĂ (UTR) = subdiviziune urbanistică a teritoriului unităţii administrativ-teritoriale de bază, constituită pe criterii urbanistice similare sau omogene, având drept scop păstrarea, refacerea sau dezvoltarea teritoriului în concordanţă cu tradiţiile, valorile sau aspiraţiile comunităţii la un moment dat şi necesară pentru: agregarea pe suprafeţe mici a indicatorilor de populaţie şi de construire, determinarea caracteristicilor urbanistice, stabilirea indicatorilor urbanistici, reglementarea urbanistică omogenă.

UTR se delimiteaza dupa urmatoarele caracteristici: relief si peisaj cu caracteristici similare, evolutia istorica unitara intr-o anumita perioada, populatie cu structura omogena, sistem parcelar si mod de construire omogen, folosinte de aceeasi natura ale terenurilor si constructiilor, regim juridic ale imobilelor similare, destinatia terenurilor si indicii urganistici.

URBANISMUL = reprezinta studiul oraselor, al mediului geografic, economic, politic, social si cultural si al impactului acestor elemente asupra fondului construit.

ZONĂ DE URBANIZARE = zonă de terenuri agricole destinată extinderii oraşului prin viabilizare şi ocupare cu funcţiuni urbane.

Zone si subzone functionale constituite:

M- zona mixta

M1- zona mixta cu regim de construire inchis, adiacenta principalelor artere de trafic

M2- Zona mixta cu regim de construire inchis, adiacenta arterelor de importanta locala

M3- Zona mixta cu regim de construire deschis, adiacenta principalelor artere de trafic

M4- zona mixta cu regim de construire deschis, adiacenta arterelor de importanta locala

L- Locuire

Liu- zona de locuinte cu regim redus de inaltime dispuse pe un parcelar de tip urban

Lip- zona de locuinte cu regim redus de inaltime dispus pe un parcelar de tip periferic

Rr- parcelar riveran arterelor de circulatie, destinat restructurarii

RrM1- zona mixta cu regim de construire inchis, adiacenta principalelor artere de trafic

RrM2- zona mixta cu regim de construire inchis, adiacenta arterelor de importanta locala

RrM3- zona mixta cu regim de construire deschis, adiacenta arterelor de importanta locala

      U- Zone de urbanizare

UM1- zona mixta cu regim de construire inchis, adiacenta principalelor artere de trafic

UM2- zona mixta cu regim de construire inchis, adiacenta arterelor de importanta locala

UM3- zona mixta cu regim de construire deschis, adiacenta principalelor artere de trafic

UM4- zona mixta cu regim de construire deschis, adiacenta arterelor de importanta locala

ULiu- zona de locuinta cu regim redus de inaltime

ULc- zona de locuinte colectiveULiu/c- zona locuinte individuale, semicolective si colective mici